חשיפה: המתכון המלא לתכנית עסקית

עודכן ב: מאי 28

אוקיי, יש לך אחלה רעיון לעסק. אך מבולבל ולא יודע מאיפה להתחיל?

להלן המדריך המלא לבנית תכנית עסקית:


​כמו בכל מתכון להכנת מאכל ייחודי, כך גם בתכנון והקמה של מיזם חדש ישנם מרכיבים מגוונים:

מתחילים ב-2 גרם מתומצת ומדויק של תיאור המוצר או השירות,

לאחר מכן מוסיפים 3 כפות אבקה של מודל עסקי משובח, קמצוץ של אסטרטגיה

ו-4 כפות של סקירת שוק מלמעלה למטה.


מערבבים טוב טוב לקבלת מרקם אחיד, אם יש גושים והבלילה לא יציבה,

יש לחזור ולהוסיף עוד מסקר השוק והאסטרטגיה עד אשר מתקבל מרקם אחיד.

לאחר מכן, שמים הכל בקערה ומכניסים לצינון במקרר ל-10 דק',

בזמן הזה - מתחילים בהכנות של התכנית הפיננסית. מוציאים את הקערה מהמקרר, ומוזגים את הבלילה לתבנית אפיה,

ומוסיפים בהדרגה 6.5 כפות של תכנית פיננסית משובחת,

מכניסים לתנור כ-20 דק' עד לקבלת השחמה.

מוציאים מהתנור, ומפזרים בעדינות כף של תמצית מנהלים מלמעלה ומגישים למשקיעים.


בתאבון!

נ.ב: למתכון המלא, גלגלו למטה :-)

למעשה החלק הראשון, הינו תקציר המנהלים, שדווקא אותו רושמים בסוף התהליך. הוא למעשה מסכם את כל התכנית וזהו החלק שבסופו של דבר הבנק/המשקיעים קוראים ואם מעוניינים להעמיק יותר, יכולים לדפדף ולרדת לרזולוציות עמוקות יותר בתוכנית המפורטת.

התקציר בדרך כלל כולל את רוב/חלק מהנושאים הבאים (לא בהכרח בסדר הנ"ל):

1. תיאור החברה או המיזם;

2. חזון ויעדים לשנים הקרובות;

3. תיאור המוצר/השירות;

4. המודל העסקי, אסטרטגיה עסקית, יתרונות / גורמי בידול שיהוו מפתח להצלחה;

5. תוכנית שיווקית ודרכי חדירה לשוק;

6. אבני דרך מרכזיות בהתפתחות החברה;

7. ניתוח תמציתי של הכנסות, הוצאות, רווח צפוי ונק' איזון;

8. תמצית תזרים מזומנים צפוי בשלבי ההתפתחות השונים של החברה;

9. בעלי התפקידים בחברה, הרקע שלהם, ניסיון רלוונטי ותרומתם להצלחה.


החלק השני, מדבר על הרעיון העסקי ותיאור המוצר והשירות. ולרוב יכלול תשובות לשאלות הנ"ל:

הרעיון העסקי

1. איזו בעיה פותר העסק ללקוחות פוטנציאליים?

2. מה הצורך שהעסק שלך נותן לו מענה?

3. מהות העסק: כיצד הוא פותר את הבעיה ללקוחות ועונה על הצורך בשוק?

4. מה הערך שהפתרון מביא ללקוחות פוטנציאליים?

5. מהי ההזדמנות העסקית – מי יהיה מוכן לשלם עבור הפיתרון המוצע?


תיאור המוצר /השירות

1. תיאור הצורך עליו עונה המוצר / שירות ופירוט לגבי התאמתו כמענה לצורך זה;

2. פירוט המוצר / שירות המוצע והדגשת המאפיינים הייחודיים המבדלים אותו מפתרונות אחרים לאותו צורך;

3. פרטים הנוגעים למוצר / שירות מנקודת מבטו של הלקוח:

א. צורת השימוש במוצר / שירות;

ב. מיתוג המוצר;

ג. מחיר ועלויות השימוש.

4. אם יש אתר אינטרנט כחלק מרכזי במוצר / שירות (לא רק כאמצעי שיווק), תיאור של האתר;

5. תמחיר – כיצד חושב, עלויות, תשלומי העברה, העמסות ורווח;

6. הערך שמביא המוצר / שירות הן ללקוח / למשתמש הסופי והן לספקים / שותפים אסטרטגיים;

7. אמצעי ייצור מרכזיים שיעשה בהם שימוש;

8. תיאור הטכנולוגיה שמאחורי המוצר וההגנות עליה כגון: זכויות יוצרים, פטנטים.

החלק השלישי, לרוב טורף את הקלפים, ומעניק לכם פרספקטיבה אחרת על הרעיון עקב סקירת השוק והמתחרים. להלן השאלות המומלצות להבנת הנושא:


תיאור השוק / הענף

1. שוק היעד ברמת המאקרו גודלו הנוכחי וכיווני התפתחות;

2. שחקנים בשוק (מובילים ואחרים) - מדוע נכון לחדור לשוק עכשיו עם פתרון המוצע?

3. הנכונות לשלם עבור הפתרון – מי הצרכנים הפוטנציאליים שיהיו מוכנים לשלם עבור הפתרון המוצע ומה תהיה נכונותם לשלם?

4. פוטנציאל השוק – מהו הפוטנציאל הכספי של שוק הצרכנים, כולל תחזית התפתחות (פוטנציאל תיאורטי ולא תוכנית מכירות)?

5. פילוח השוק - מה פרופיל הצרכנים הפוט'?

א. פירוט קהל היעד לגבי כל פלח;

ב. הרגלי צריכה;

ג. מיקום גיאוגרפי;

ד. צרכים ומאפיינים נוספים, כגון אופנה – האם יש בשוק אופנות או פתרונות מקובלים, עד כמה הם זמניים / קבועים?

ה. האם השפעתם קצרה / ארוכת טווח וכיצד ישפיעו על החדירה לשוק של הפתרון המוצע?

מתחרים ותחרות