חשיפה: המתכון המלא לתכנית עסקית

עודכן ב: ספט 2

אוקיי, יש לך אחלה רעיון לעסק. אך מבולבל ולא יודע מאיפה להתחיל?

להלן המדריך המלא לבנית תכנית עסקית:


​כמו בכל מתכון להכנת מאכל ייחודי, כך גם בתכנון והקמה של מיזם חדש ישנם מרכיבים מגוונים:

מתחילים ב-2 גרם מתומצת ומדויק של תיאור המוצר או השירות,

לאחר מכן מוסיפים 3 כפות אבקה של מודל עסקי משובח, קמצוץ של אסטרטגיה

ו-4 כפות של סקירת שוק מלמעלה למטה.


מערבבים טוב טוב לקבלת מרקם אחיד, אם יש גושים והבלילה לא יציבה,

יש לחזור ולהוסיף עוד מסקר השוק והאסטרטגיה עד אשר מתקבל מרקם אחיד.

לאחר מכן, שמים הכל בקערה ומכניסים לצינון במקרר ל-10 דק',

בזמן הזה - מתחילים בהכנות של התכנית הפיננסית. מוציאים את הקערה מהמקרר, ומוזגים את הבלילה לתבנית אפיה,

ומוסיפים בהדרגה 6.5 כפות של תכנית פיננסית משובחת,

מכניסים לתנור כ-20 דק' עד לקבלת השחמה.

מוציאים מהתנור, ומפזרים בעדינות כף של תמצית מנהלים מלמעלה ומגישים למשקיעים.


בתאבון!

נ.ב: למתכון המלא, גלגלו למטה :-)

למעשה החלק הראשון, הינו תקציר המנהלים, שדווקא אותו רושמים בסוף התהליך. הוא למעשה מסכם את כל התכנית וזהו החלק שבסופו של דבר הבנק/המשקיעים קוראים ואם מעוניינים להעמיק יותר, יכולים לדפדף ולרדת לרזולוציות עמוקות יותר בתוכנית המפורטת.

התקציר בדרך כלל כולל את רוב/חלק מהנושאים הבאים (לא בהכרח בסדר הנ"ל):

1. תיאור החברה או המיזם;

2. חזון ויעדים לשנים הקרובות;

3. תיאור המוצר/השירות;

4. המודל העסקי, אסטרטגיה עסקית, יתרונות / גורמי בידול שיהוו מפתח להצלחה;

5. תוכנית שיווקית ודרכי חדירה לשוק;

6. אבני דרך מרכזיות בהתפתחות החברה;

7. ניתוח תמציתי של הכנסות, הוצאות, רווח צפוי ונק' איזון;

8. תמצית תזרים מזומנים צפוי בשלבי ההתפתחות השונים של החברה;

9. בעלי התפקידים בחברה, הרקע שלהם, ניסיון רלוונטי ותרומתם להצלחה.


החלק השני, מדבר על הרעיון העסקי ותיאור המוצר והשירות. ולרוב יכלול תשובות לשאלות הנ"ל:

הרעיון העסקי

1. איזו בעיה פותר העסק ללקוחות פוטנציאליים?

2. מה הצורך שהעסק שלך נותן לו מענה?

3. מהות העסק: כיצד הוא פותר את הבעיה ללקוחות ועונה על הצורך בשוק?

4. מה הערך שהפתרון מביא ללקוחות פוטנציאליים?

5. מהי ההזדמנות העסקית – מי יהיה מוכן לשלם עבור הפיתרון המוצע?


תיאור המוצר /השירות

1. תיאור הצורך עליו עונה המוצר / שירות ופירוט לגבי התאמתו כמענה לצורך זה;

2. פירוט המוצר / שירות המוצע והדגשת המאפיינים הייחודיים המבדלים אותו מפתרונות אחרים לאותו צורך;

3. פרטים הנוגעים למוצר / שירות מנקודת מבטו של הלקוח:

א. צורת השימוש במוצר / שירות;

ב. מיתוג המוצר;

ג. מחיר ועלויות השימוש.

4. אם יש אתר אינטרנט כחלק מרכזי במוצר / שירות (לא רק כאמצעי שיווק), תיאור של האתר;

5. תמחיר – כיצד חושב, עלויות, תשלומי העברה, העמסות ורווח;

6. הערך שמביא המוצר / שירות הן ללקוח / למשתמש הסופי והן לספקים / שותפים אסטרטגיים;

7. אמצעי ייצור מרכזיים שיעשה בהם שימוש;

8. תיאור הטכנולוגיה שמאחורי המוצר וההגנות עליה כגון: זכויות יוצרים, פטנטים.

החלק השלישי, לרוב טורף את הקלפים, ומעניק לכם פרספקטיבה אחרת על הרעיון עקב סקירת השוק והמתחרים. להלן השאלות המומלצות להבנת הנושא:


תיאור השוק / הענף

1. שוק היעד ברמת המאקרו גודלו הנוכחי וכיווני התפתחות;

2. שחקנים בשוק (מובילים ואחרים) - מדוע נכון לחדור לשוק עכשיו עם פתרון המוצע?

3. הנכונות לשלם עבור הפתרון – מי הצרכנים הפוטנציאליים שיהיו מוכנים לשלם עבור הפתרון המוצע ומה תהיה נכונותם לשלם?

4. פוטנציאל השוק – מהו הפוטנציאל הכספי של שוק הצרכנים, כולל תחזית התפתחות (פוטנציאל תיאורטי ולא תוכנית מכירות)?

5. פילוח השוק - מה פרופיל הצרכנים הפוט'?

א. פירוט קהל היעד לגבי כל פלח;

ב. הרגלי צריכה;

ג. מיקום גיאוגרפי;

ד. צרכים ומאפיינים נוספים, כגון אופנה – האם יש בשוק אופנות או פתרונות מקובלים, עד כמה הם זמניים / קבועים?

ה. האם השפעתם קצרה / ארוכת טווח וכיצד ישפיעו על החדירה לשוק של הפתרון המוצע?

מתחרים ותחרות


תקציר פרק התחרות המתאר מי המתחרים העיקריים, יתרונותיהם וחסרונותיהם לעומת הפתרון המוצע.


1. כיצד מוצע להתמודד בהצלחה עם כל אחד מהם?

2. הגדרת הקריטריונים להשוואה בין המוצר / שירות לבין מתחרים: איכות, מחיר, מגוון, קהל היעד והכרת השוק

3. חסמי כניסה לשוק – האם קיימים, כיצד ישפיעו על החדירה לשוק של הפתרון המוצע, כיצד ישפיעו על מתחרים עתידיים.


​החלק הרביעי, מדבר על המודל העסקי שהוא תמצית הווייתו של כל מיזם עסקי המגדיר כיצד הוא מתכנן לגדול, להתפתח ולהיות רווחי. רגע לפני פיתוח המודל העסקי וגיבוש האסטרטגיה נדרש:

-לנתח את הסביבה העסקית של המיזם;

-להבין את הכוחות הפועלים בשוק;

-להגדיר כיצד המיזם עונה על צרכי הלקוחות הפוטנציאליים;

-לבדוק מי יהיה מוכן לשלם עבור הפתרון;

-למקד את היתרונות וגורמי הבידול של הפתרון המוצע.

האסטרטגיה בדרך כלל תתייחס לנושאים הבאים:

1. החזון העסקי;

2. המטרות המרכזיות של המיזם ואבני הדרך להגיע אליהן;

3. תיאור המודל העסקי – איך המיזם יהיה רווחי;

4. מקורות ההכנסה והרווח המתוכננים;

5. אסטרטגיית החדירה לשוק – איך מגיעים אל הלקוחות ודואגים לשמר אותם?

6. אסטרטגיית השיווק – תיאור תמציתי של ערוצי השיווק, מסרים מרכזיים, המחרת מוצרים, עיצוב ומיתוג (יוצג בהרחבה בפרק שיווק ומכירות);

7. שת"פים מתוכננים.


בהמשך לאסטרטגיה נתייחס גם לנושאים נוספים כגון נכסים, מוניטין והנהלה וכמובן תפעול וכח האם הנדרש בכדי להניע את העסק קדימה.

נכסים, מוניטין והנהלה

1. הצגת היזמים, רקע מקצועי, כישורים, ניסיון רלוונטי והתנסות משותפת;

2. תיאור תמציתי על אנשי המפתח במיזם וציון הניסיון המקצועי הרלוונטי;

3.  הצגת גורמי המקצוע המייעצים לחברה;

4. המבנה הארגוני של ההנהלה וציון תפקידי מפתח שטרם אוישו;

5.  הצגת תוכנית לחלוקת רווחים והקצאת מניות בחברה;

6. הצגת נכסים רוחניים, מוניטין שיש לחברה או שהיא מתכוונת לפתח.


תפעול וכח אדם:

1. כ"א נדרש לפי כמויות; כישורים; עלויות שכר צפויות. 2. בעסק יצרני: היכן יתקיים הייצור; תשתיות וציוד נדרש; אופן ניהול הייצור והמלאי; חומרי גלם נדרשים ומקורם. 3. מבנה ארגוני הכולל תרשים; 4. מבנה תפעולי של גופים ובעלי תפקידים מרכזיים; 5. עלויות הנהלה וכלליות בעלי סעיפי הוצאה מרכזיים.


החלק החמישי והלפני אחרון, למעשה מדבר על ה"תכלס", לוקחים את כל המלל התיאורטי ושופכים אותו לתוך גיליון אקסל משובח, שם פתאום נופלים כל מיני אסימונים שיכולים להחזיר אותנו חזרה לזיקוק סעיפים קודמים, כגון מודל עסקי, אסטרטגיה ועוד. להלן דוגמאות לסעיפים שרצוי שיהיו בתכנית הפיננסית:

1. מצב פיננסי וצרכים מימונים של המיזם; 2. מקורות מימון מתוכננים (השקעות) – הון עצמי (FFF = Friends, Family & Fools), גיוס אשראי בנקאי / חוץ בנקאי, מימון מהכנסות שוטפות; 3. דו"ח הכולל את פירוט ההוצאות הצפויות ב- 3-5 שנים הקרובות כתלות בקצב ההתפתחותי; 4. דו"ח הכולל את פירוט ההכנסות הצפויות ב- 3-5 שנים הקרובות המציג אבני דרך בפיתוח, קצב חדירה, נתח שוק צפוי; 5. תזרים מזומנים (CF) צפוי לפעילות העסקית; 6. ניתוח רווח גולמי, רווח תפעולי (EBITDA) ויחסים פיננסיים; 7. ניתוח נקודת האיזון (BEP) של המיזם ותקופת הזמן להשגתה; 8. ניתוח תקופת החזר ההשקעה הנדרשת והגורמים לכך; 9. פירוט ההשערות עליהן מבוססות התחזיות, בדגש על משתנים קריטיים וגורמי סיכון ודרך ההתמודדות איתם.


ומהו החלק האחרון אתם שואלים? ובכן... סיכום והמלצות שכוללות בין היתר את הדברים הבאים:

1. מהם הגורמים הקריטיים וכיצד הצלחת המיזם תלויה בהם? 2. כיצד ניתן להבטיח את הצלחת הגורם הקריטי ובאילו אמצעים יש לנקוט? 3. חלופות אפשרויות נוספות במקרה של אי קיום הגורם הקריטי וכיצד ישפיעו על התחזיות בתוכנית העסקית.


#תכנית_עסקית #תכנית_פיננסית #יזמות #פיתוח_עסקי #סטארטאפ #גיוס_משקיעים #אסטרטגיה #אסטרטגיה_עסקית #סקר_שוק #תכנון_עסקי #כח_אדם_בעסק_חדש #הקמה_עסק #ייעוץ_עסקי #ייעוץ_כלכלי #סטארטאפ_ניישן #להתאהב_בתכנית_שבנית


© 2017-20 דביר בשן - ניווט יזמים ועסקים בצמיחה

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram