איך בונים מודל עסקי ופיננסי מנצח במטאוורס Metaverse ?
top of page

איך בונים מודל עסקי ופיננסי מנצח במטאוורס Metaverse ?

עודכן: 11 בדצמ׳ 2023

מאז התפרצות הקורונה בראשית שנת 2020, חלה דהירה לכיוון העולם הוירטואלי וכיום כמעט אין בנאדם שלא עשה פגישה וירטואלית במערכת כזו או אחרת. אם אנחנו גולשים ברשת חברתית, או צורכים תוכן במדיה כזו או אחרת, סביר להניח ששמענו או ראינו את המונח מטאוורס (Metaverse) לפחות פעם אחת בחודשים האחרונים. זהו מונח הקשור לחזון חדש של האינטרנט שהובא לאור הזרקורים כאשר צוקרברג, שינה את שם החברה הפופלרית ל- Meta.


איזה מודל עסקי למטאוורס (Metaverse) מתאים לנו?

בפוסט הזה נלמד כיצד לבחור את המודל העסקי הטוב ביותר עבור המיזם שלנו.


באיזה מודל עסקי במטאוורס (Metaverse) כדאי לבחור?

אחרי הכל, בחירת המודל העסקי הלא נכון היא אחת הסיבות העיקריות לכך שעסקים נכשלים. אם אנחנו רוצים ללמוד בדיוק כיצד לבחור את המודל העסקי הטוב ביותר עבור העסק שלנו במטאוורס, בואו ונמשיך לקרוא.


לא בא לכם לעבור על הכל? קפצו לנושא שמעניין אתכם 👇



 

מדוע המטאוורס כל כך פופולרי וסוחף?

למעשה מדובר פה על מהפיכה של ממש. מהצד הטכנולוגי, בלוקצ'יין הביא עימו מהפכה של זכויות קניין (שכרגע) ניתנות לאכיפה לכלל הנכסים הדיגיטליים. מהצד של התפתחות האינטרנט, תמיד הייתה מגמה לכיוון המולטימדיה ותלת מימד: החל מהודעות טקסט לתמונות ולאחר מכן לסרטונים ולסטרימינג בשידור חי, האינטרנט ימשיך להתקדם לעבר טשטוש הגבולות בין החיים האמיתיים לוירוטאליים. והמטאוורס למעשה משלב את שני הצדדים הללו.


מה זה מטאוורס?

הרעיון המרכזי של המטאוורס הינו סביבה וירטואלית משותפת שאנשים יכולים לקיים איתה אינטראקציה זה עם זה ולהשתתף באירועים יחד באמצעות אווטרים דיגיטליים מותאמים אישית. וככל שהמציאות המדומה הופכת יותר למיינסטרים, כנראה שבעתיד הקרוב נראה משחקים כמו פורטנייט שמארחים קונצרטים שתוכלו להשתתף בהם באמצעות משקפי VR.

תמונה של אדם לובש משקפי מציאות מדומה כחלק מהמודל העסקי של מטאוורס

מתי המטאוורס יגיע לכאן?

בקטע הזה, הדעות חלוקות. כשצוקרברג שיתף את החזון שלו לגבי המטאוורס, הוא נתן ציר זמן של 5 עד עשר שנים לטכנולוגיות שהציג להפוך למיינסטרים. מצד שני, יש כאלו שחושבים שיקח שנים רבות עד אשר הטכנולוגיות יהיו מספיק איכותיות כדי שנחווה את המטאוורס כמו שצריך. בשיחה שערכתי עם מס׳ יזמים שנכנסו לתחום, הם מאמינים שמדובר בציר זמן אפילו קצר יותר של כשנתיים וזו העת לקפוץ על ההזדמנות להיות ראשונים.


המודל העסקי הטוב ביותר למטאוורס

איך מחליטים איזה מודל פיננסי לבחור במטאוורס? המודל העסקי / הפיננסי שלנו חייב מצד אחד להיות סקיילביליטי (או במילים אחרות, ניתן להרחבה), ובמקביל לענות על דרישת הלקוח. אם נתעדף אחד על השני, סביר להניח שהמודל העסקי שלנו ייכשל. אז איך מאזנים את כל זה? בואו ונגלה.



מכירות של יצירות אמנות מקודדים NFT

נכון לעכשיו, גלריות הן המודל העסקי הנפוץ ביותר במטאוורס ההולך ומתגבש. זה כנראה נובע מהקשר המולד בין NFTs לאומנות, על פי דיונים רבים שאני מקיים וקורא בקבוצות שעושות בנושא ברחבי העולם. רבים מהחברים הפעילים הראשונים במטוורס הם אמנים או חברים בתעשיית האמנות. זהו למעשה המודל העסקי הקדום בעולם והפופולרי ביותר כרגע במטאוורס.


פרסום

בדיוק כמו בעולם האמיתי והדיגיטלי של היום, כך גם במטאוורס. שטחי פרסום במטאוורס, כבר קיימים היום – החל משילוט דיגיטלי על קירות של בניינים בהם יש תנועה גדולה מאד של האווטרים שלנו וזה כנראה המודל הרווחי, הפשוט והמדיד ביותר כרגע.


משחקים

האופי הווירטואלי של משחקים הופך אותם לשילוב בקלות במטאוורס. לדוגמה, The Sandbox היא פלטפורמת משחקי בלוקצ'יין המונעת על ידי קהילה, שבה היוצרים יכולים להפוך נכסי ווקס וציוד בתוך המשחק ל-NFTs בבלוקצ'יין. כמו כן, משחקים בהחלט יכולים להיות חלק מפלטפורמות מטאוורס אחרות. באמצעות משחקים כאלו, שחקנים יכולים להשקיע ב-NFTs וליהנות מהמשחק בו-זמנית, מכיוון שהפריטים במשחק עצמם הם NFTs.


עולם התכנון והבנייה

היות וזה עולם חדש לגמרי, יש צורך משמעותי בקבלנים ובנאים כדי לבנות בו. בד״כ קהל היעד מתחלק ל-2, בעלי קרקע שיש להם מספר חלקות אך זמן ואנרגיה מוגבלים לבנייה ובעלי קרקעות אחרים שהם ארגונים הנוטים לשכור צוות מקצועי לבניית המטה שלהם למטרות מיתוג. דרישות כגון אלה הובילו לשירותי בנייה של צד שלישי עבור המטאוורס, כגון MetaEstate ו-Voxel Architects. ארבעת הבניינים המובילים עם מספר המבקרים המצטבר ביותר באי הראשי של ה-CryptoVoxels City Origin - Space Age, StoneAge, GlassAge ו- Welcome - כולם נבנו על ידי Voxel Architects. MetaEstate בנתה גם בניינים מפורסמים כמו ה-HQ for MetaChi, Creation Fashion Hub ומסעדת Haolinju.


מכירות של ווקס (VOX)

בניגוד לעולם הפיזי, מטוורס עשוי מחומרים אחרים. לדוגמה, CryptoVoxels, כולל כל הבניינים והציוד הלביש שבתוכם, מורכב לחלוטין מווקסלים, סוג של ערכים (בלוקים) דיגיטליים ברשת תלת מימדית. לפיכך, השימוש בווקס הוא הכרחי ב-CryptoVoxels, המשרת פונקציות מקישוט הבניין או סתם תצוגה אישית. כדי לענות על הביקוש הזה, יש לנו כעת מספר חנויות ווקס, כאשר Vox Walk היא הדוגמה העיקרית של המודל העסקי.


השכרת קרקעות (נדל״ן וירטואלי)

בדיוק כמו נדל"ן בעולם הפיזי, ניתן גם לשכור וגם לרכוש ״קרקעות דיגיטליות״. ניתוח נתונים על ידי CV Analytics הראה שבעלי קרקעות רבים מחזיקים מספר חלקות. אנחנו גם יודעים שחלק מבעלי הקרקעות מתכוונים להשקיע לטווח ארוך במקום לבנות. לכן, קיים שוק טבעי לבעלי קרקע להשכיר את הקרקעות הפנויות שלהם לאחרים עם רעיונות לבנייה או תפעול.


מכירת פריטי אופנה

ישנם תחומים שבהם המטאוורס לא יחליף את העולם הפיזי (לפחות בעתיד הנראה לעין), כמו ביגוד, מזון, דיור ותחבורה, הצרכים הפיזיים הבסיסיים שלנו. באופן טבעי כמו האינטרנט המגמות של המכירות המקוונות של בגדים נעות לכיוון תלת-ממד, מגרפיקה דו-ממדית לתלת ממדית ואפילו למדידה בלייב. יחד עם זאת, לצפות במישהו אחר מנסה את הבגדים אינו דומה למדידה בעצמנו. עם סורק תלת מימד, אפשר להתאים גרסה וירטואלית תלת מימדית של הבד על הגרסה הוירטואלית התלת מימדית של עצמך.


מכירת נתוני שימוש וסטטיסטיקות (DATA)

הנתונים נמצאים בכל מקום - המטוורס אינו יוצא דופן. פלטפורמות רוצות נתוני מבקרים לכל חבילה. קונים פוטנציאליים רוצים נתונים היסטוריים עבור חבילות במבצע. מוכרים פוטנציאליים רוצים שנתוני שוק כדי לקבוע את המחיר המבוקש שלהם. המבקרים רוצים לדעת לאן ללכת. התמיכה בנתונים נחוצה עבור כל אחד מהאמור לעיל. ספק ניתוח נתונים מקצועי עשוי להפוך לעסק מאד חשוב ורווחי.


בקרוב מאד כנראה יהיו לנו שלל מקצועות חדשים החל מאדריכלי ומעצבי מטאוורס, קבלני בנייה של מטאוורס, מתכנני משחקי מטאוורס, מומחי תפעול בנייני מטאוורס, וכן הלאה. סביר להניח שיהיו עוד מודלים עסקיים מצליחים מלבד הללו שציינתי, מבטיח לשוב ולעדכן :-)


 

רוצה להתחיל בבניית עסק רווחי במטאוורס עוד היום?

טוב עכשיו אנחנו יודעים מה זה מטווארס ואילו מודלים עסקיים יש במטאוורס וכמובן איזה כדאי לבחור לעסק רווחי בשוק הבתולי הזה. בסופו של דבר, שילוב של מודל תמחור אחד של פרסום עם מודל נוסף עובד מצוין עבור רוב סוגי העסקים.

כדי לבנות עסק מצליח, אתה זקוק לתכנית עסקית או פיננסית דינמית ועוצמתית וקלה לשימוש. וכדי לעזור לך למצוא את התכנית הטובה ביותר עבורך, אני מזמין אותך להרשם לפגישת ייעוץ ראשונית [ללא עלות] - לחץ כאן להרשמה!

אדם לובש משקפי מציאות מדומה - בהקשר לפוסט מודל עסקי מנצח למטאוורס



bottom of page